tisdag 3 augusti 2010

Mensur

Nu behöver jag kommentarer av er som läser bloggen och kan sådant här. Jag funderar på att korta mensuren från standardmensur till barockmensur. Mitt projektarbete handlar ju om att bygga ett instrument som det har byggts traditionellt och de traditionella fiolerna hade ju barockmensur.
Genom att korta mensuren hoppas jag undvika att halsen viker sig för trycket som jag fått höra har inträffat på ett instrument med standardmensur. Jag har två frågor som jag stället innan jag bestämmer hur jag ska göra, som jag hoppas ni vill svara på.

1. Är det svårt att ställa om från standardmensur till barockmensur när det gäller spelandet?

2. Har den kortare mensuren någon negativ inverkan på klangen?

4 kommentarer:

  1. Jag skulle gärna svara om jag hade någon aning. Men det har jag inte. Men barock lät nice!

    SvaraRadera
  2. Barock är en väldigt bra epok ur musiksynpunkt!

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte att det var lätt att vänja sig vid kortare mensur. Lite svårare att gå tillbaka till standardmensur men inget jätteproblem. Jag har inga dasslock till händer och då är det extra trevligt med kortare mensur. Det kan vara så att det blir lite svagare ljud när mensuren kortas (det var därför man förlängde den)

    SvaraRadera
  4. Förresten, ska du ha löstagbar greppbräda eller inte? Om nej så bprde det inte vara någon större fara med att halsen böjer sig för strängdraget. Man kan också göra halsen lite högre (men däremot inte bredare) utan att det inverkar negativt på spelet. Detta förstärker så klart halsen

    SvaraRadera