tisdag 28 december 2010



Var ett tag sedan jag uppdaterade men har varit upptagen med annat ett tag, men nu har jag nått en milstolpe! Halsen är nu fastlimmad i kroppen. Innan jag kunde göra detta var jag tvungen att utföra en väldigt ful lagning. Den lilla tungan som sticker ut från bottnen under halsen hade gått av när halsen togs loss och jag var tvungen att limma dit en ny. Jag tittade förbi hos en fiolbyggare som sa att en lagning av detta skulle kosta mig 8000 kronor. Det var onödigt mycket pengar för en halvdan fiolkropp så jag bestämde mig för att göra det själv. Han beskrev hur men jag kände att hans sätt inte var tillräckligt hållbart för en fiol med 12 strängar. Så jag karvade bort en bit av bottnen och limmade dit en helt ny bit av lönn som kommer synas på en bild här nedanför. Inte så snyggt med hållbart och med lite trixande med bets kan man nog dölja det.
Jag har även rundat av halsgreppet men det syns dåligt på bilderna.







Nu har jag hyvlat en greppbräda av ebenholtz istället för bok eftersom jag vill att den ska hålla. Den får samma rundning som en vanlig fiol greppbräda eftersom det är det jag är van att spela på.
Fick tag på lite renhorn som jag har börjat såga ut tunna bitar ur. Ur dessa bitar ska jag sedan såga ut små rektangulära bitar som ska smycka kanten på lock och botten. Kanske även greppbräda och stränghållare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar