onsdag 26 maj 2010

Stainer fabriksfiol

Idag har jag börjat att kolla igenom den gamla Stainer fiolen från 1870 som jag tänkt bygga om till dubbeldäckare. Jag kollade in genom stränghållarknapp-hålet och kollade så att lister etc satt som de skulle. Jag såg att bottnen släppt lite och ska försöka åtgärda detta. Basbjälken är separat och inte en del av locket som de brukar vara på de tidiga fabriksfiolerna.
Lacken är i dåligt skick och någon av de förra ägarna har varit så dum att han har ristat in sitt namn i bottnen. Det bär emot att ta bort lacken eftersom den är fiolens värde och yttre. Men jag måste se det som om jag gör denna gamla fiol en tjänst som rustar upp den.
Det som ska göras härnäst är alltså att ta bort halsen så jag kan byta ut den mot den nya. Kanske tar jag loss locket också för att se hur insidan ser ut och för att stämma av locket som är på tok för tjockt (4mm)

Bilder kommer snart!

6 kommentarer:

  1. Skoj med en till resonansfiolsblogg! Vågar man fråga vem personen bakom bloggen är? Hittade ingen info om det

    SvaraRadera
  2. Mitt namn är Dennis Isaksson, 18 år, och går musiklinjen på musikskolan i Umeå. Detta är ett projekt jag ska ha i trean

    Jag är en flitig läsare av resoneramera och det är anledningen till att jag upptäckte denna sorts fiol!

    SvaraRadera
  3. Skojigt. Hör av dig om du behöver tips. Åker du på spelmansstämmor söderöver?

    SvaraRadera
  4. Jag har inte stor koll på vilka stämmor som försigår söderöver. Skulle vilja till Ransäter men det hinner jag nog inte.

    SvaraRadera
  5. Jag ska till Bingsjö (6-7 juli tror jag). Kommer hem från Asien dagen innan.

    SvaraRadera
  6. De datumen ska jag nog kunna ta mig ner till. Ska kolla upp det!

    SvaraRadera